Рівні володіння іноземною мовою 

Згідно із Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти існує шість рівнів володіння мовою, які були розроблені Асоціацією Мовних Експертів ALTE (The Association of Language Testers in Europe): інтродуктивний (Breakthrough або А1), середній (Waystage або А2), рубіжний (Threshold або В1), просунутий (Vantage або В2), автономний (Effective Operational Proficiency або С1) і компетентний (Mastery або С2). Вони охоплюють проміжок від базового до практично бездоганного рівня володіння мовою. На них зорієнтовані навчальні посібники з будь-якої європейської мови, довідники, словники, тести.

Рівні володіння мовою: глобальна шкала

Рівень володіння мовою

Дескриптори

Елементарний
користувач

 
A1

Може розуміти і вживати побутові повсякденні вирази, а також будувати елементарні речення з метою задоволення конкретних потреб. Може відрекомендуватись або представити когось. Може запитувати і відповідати на запитання про деякі деталі особистого життя, про людей, про речі тощо. Може взаємодіяти на простому рівні, якщо співрозмовник говорить повільно і чітко та готовий прийти на допомогу.

 

 
A2

Може розуміти ізольовані фрази та широко вживані вирази, необхідні для повсякденного спілкування у сферах особистого побуту, сімейного життя, здійснення покупок, місцевої географії, роботи. Може спілкуватись у простих і звичайних ситуаціях, де потрібен простий і прямий обмін інформацією на знайомі та звичні теми. Може описати простими мовними засобами вигляд свого оточення, найближче середовище і все, що пов’язане зі сферою безпосередніх потреб.

 

Незалежний
користувач

 
B1

Може розуміти основний зміст чіткого нормативного мовлення на теми, близькі і часто вживані на роботі, у навчанні, під час дозвілля тощо. Може вирішити більшість проблем під час перебування у країні, мова якої вивчається. Може просто і зв'язано висловитись на знайомі теми або теми особистих інтересів. Може описати досвід, події, сподівання, мрії тощо.

 

 
B2

Може розуміти основні ідеї тексту як на конкретну, так і на абстрактну тему, у тому числі й дискусії за фахом. Може вільно спілкуватися з носіями мови. Може чітко, детально висловитись на широке коло тем, виражати свою думку з певної проблеми, наводячи різноманітні аргументи за і проти.

 

Досвідчений
користувач

 
C1

Може розуміти широкий спектр достатньо складних та об’ємних текстів і розпізнавати імпліцитне значення. Може висловлюватись швидко і спонтанно без помітних утруднень, пов’язаних з пошуком засобів вираження. Може ефективно і гнучко користуватись мовою у суспільному житті, навчанні та роботі. Може чітко, логічно, детально висловлюватись на складні теми, демонструючи свідоме володіння граматичними структурами, конекторами та зв’язними програмами висловлювання.

 

 
C2

Може розуміти без утруднень практично все, що чує або читає. Може вилучити інформацію з різних усних чи письмових джерел, узагальнити її і зробити аргументований виклад у зв’язній формі. Може висловлюватисьспонтанно, дуже швидко і точно, диференціюючи найтонші відтінки смислу у доволі складних ситуаціях.

 

 

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання/ Наук. ред.
укр. видання д.пед.н., проф. С.Ю.Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – С. 24/273. – ISBN 966-7043-67-3.

 

FOR YOUNG LEARNERS

 

 

Аудіювання

Коли я слухаю…

Монологічне мовлення

Під час своєї розповіді…

 

A1

Я можу зрозуміти побутову лексику та найбільш поширені вирази на теми, що стосуються мене особисто, моєї сім’ї та мого найближчого оточення, якщо мовлення чітке і повільне.

Я можу вживати прості вислови та речення, щоб описати своє місце проживання і людей, яких я знаю.

A2

Я можу зрозуміти висловлювання та найуживанішу лексику, що стосується мене (наприклад, основну інформацію про особу та сім’ю, покупки, роботу). Я можу зрозуміти основний зміст коротких простих, чітких повідомлень та оголошень.

Я можу вживати серію речень і висловлювань, щоб надати простий опис своєї сім’ї, інших людей, місця проживання, своєї школи і навчання.

B1

Я можу зрозуміти основні моменти повідомлень на знайомі теми щодо роботи, навчання, дозвілля тощо. Я  можу зрозуміти основне в багатьох радіо- та телепередачах про поточні події дня або на теми особистих чи професійних інтересів, якщо мовлення повільне і достатньо чітке.

Я можу простими зв’язними фразами розповісти про події та досвід, свої мрії, сподівання та цілі.

Я можу навести стислі пояснення і причини щодо думок чи планів. Я можу коротко розповісти історію або сюжет книги чи фільму.

B2

Я можу зрозуміти лекцію та тривалу доповідь і навіть усвідомити аргументацію, якщо тема стосується мене особисто; зрозуміти більшість телепередач про поточні події та інформативного типу. Я можу зрозуміти більшість фільмів нормативною мовою.

Я можу чітко і докладно висловитися на широкий спектр тем, пов’язаних із моїми інтересами. Я можу висловити думку про проблему, визначаючи переваги і недоліки різних шляхів її розв’язання.

           

 

 

 

Усне спілкування

Коли я розмовляю…

Читання

Коли я читаю…

 

A1

Я можу спілкуватися на простому рівні за умови, що співрозмовник готовий повторити свої слова та допомогти мені сформулювати те, що я намагаюся сказати. Я можу ставити прості запитання на знайомі теми, які потребують негайної відповіді, та відповідати на такі ж запитання, адресовані мені.

Я можу зрозуміти знайомі назви, окремі слова та прості речення, наприклад, у коротких записах, на афішах чи каталогах.

A2

Я можу в процесі спілкування здійснювати дуже короткі обміни інформацією на знайомі теми для того, щоб підтримувати розмову, навіть тоді, коли я недостатньо розумію співбесідника.

Я можу читати дуже короткі прості тексти. Я можу знайти необхідну мені інформацію в повсякденних записах, таких як оголошення, проспект, меню, розклад; зрозуміти короткий простий особистий лист.

B1

Я можу впоратися з більшістю ситуацій, які виникають під час подорожі країною, мова якої вивчається; взяти участь без підготовки в бесіді на знайомі та близькі мені теми (наприклад, сім’я, дозвілля, робота, подорож, останні події).

Я можу зрозуміти тексти, в яких вжито розмовну мову і які  стосуються повсякденного життя та навчання. Я можу зрозуміти опис подій, вираження  почуттів та побажань в особистих листах.

B2

Я можу досить спонтанно і невимушено спілкуватися з носієм мови; брати активну участь в обговоренні знайомих ситуацій, представляючи або захищаючи свої погляди.

Я можу читати статті, доповіді та звіти про сучасні проблеми, в яких автори займають певну позицію чи висловлюють свою точку зору. Я можу розуміти сучасну літературну прозу.

           

 

Письмо

A1

Я можу написати коротку просту поштову листівку з привітанням. Я можу заповнити анкету і написати своє ім’я, національність та адресу (наприклад, на реєстраційній картці готелю).

A2

Я можу написати прості короткі нотатки і повідомлення. Я можу написати особистого дуже простого листа (наприклад, із висловленням вдячності).

B1

Я можу написати простий зв’язний текст на знайомі або цікаві для мене теми. Я можу писати особисті листи, описуючи свій досвід і враження.

B2

Я можу чітко і докладно писати тексти на широкий спектр тем, пов’язаних із моїми інтересами. Я можу написати твір чи доповідь з метою обґрунтування або спростування певної думки; написати лист, висловлюючи особисте ставлення до події.

 

 

Listening

Аудіювання

Spoken Production

Монологічне мовлення

 

A1

I can understand familiar words and very basic phrases concerning myself, my family and immediate concrete surroundings when people speak slowly and clearly

I can use simple phrases and sentences to describe where I live and people I know.

A2

I can understand phrases and the highest frequency vocabulary related to areas of most immediate personal relevance (eg very basic personal and family information, shopping, employment). I can catch the main

point in short, clear, simple messages and announcements

I can use a series of phrases and sentences to describe in simple terms my family and other people, living conditions, my educational background and my present or most recent school

B1

I can understand the main points of clear standard speech on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc. I can understand the main point of many radio or TV programmes on current affairs or topics of personal or professional interest when the delivery is relatively slow and clear

I can connect phrases in a simple way in order to describe experiences and events, my dreams, hopes and ambitions. I can briefly give reasons and explanations for opinions and plans. I can narrate a story or relate the plot of a book or film and describe my reactions

B2

I can understand extended speech and lectures and follow even complex lines of argument provided if the topic is reasonably familiar. I can understand most TV news and current affairs programmes. I can understand the majority of films in standard dialect.

I can present clear, detailed descriptions on a wide range of subjects related to my field of interest. I can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options

           

 

                                          Spoken Interaction                   Reading

                                          Усне спілкування                     Читання

A1

I can interact in a simple way if the other person is prepared to repeat or rephrase things at a slower rate of speech and help me formulate what I’m trying to say. I can ask and answer simple questions in areas of immediate need or on very familiar topics

I can understand familiar names, words and very simple sentences, for example, on notices and posters or in catalogues

A2

I can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar topics and activities. I can handle very short social exchanges, even though I can’t usually understand enough to keep the conversation going myself

I can read very short, simple texts. I can find specific, predictable information in simple everyday material such as advertisements, prospectuses, menus and timetables and I can understand short simple personal letters

B1

I can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken. I can enter unprepared into conversation on topics that are familiar, of personal interest or pertinent to everyday life (e.g. family, hobbies, work, travel and current events).

I can understand texts that consist mainly of high frequency everyday or job-related language. I can understand the description of events, feelings and wishes in personal letters

B2

I can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible. I can take an active part in discussion in familiar contexts, accounting for and sustaining my views

I can read articles and reports concerned with contemporary problems in which the writers adopt particular attitudes or viewpoints. I can understand contemporary literary prose

 

Writing

Письмо

A1

I can write a short, simple postcard, for example, sending holiday greetings. I can fill in forms with personal details, for example, entering my name, nationality and address on a hotel registration form

A2

I can write short, simple notes and messages. I can write a very simple personal letter, for example, thanking someone for something

B1

I can write simple connected text on topics which are familiar or of personal interest. I can write personal letters describing experiences and impressions

B2

I can write clear, detailed text on a wide range of subjects related to my interests. I can write an essay or report, passing on information or giving reasons in support of or against a particular point of view I can write letters highlighting the personal significance of events and experiences